Mindenkinek lehessen annyi gyereke,
amennyit szeretne!
EN

Dr. Gállné Gróh Ilona – a Ringató alapítója

A 2004-ben indult Ringató zenei foglalkoztató jelenleg 412 településen, 514 helyszínen, 169 képzett foglalkozásvezető által elérhető. Alapítója, dr. Gállné Gróh Ilona vallja „a Ringatóval nemcsak a saját zenei kultúránkat közvetítjük, hanem erősítjük a magyar nyelvet, az identitást. Meg kell becsülnünk, ami a sajátunk.

Számítottál ekkora sikerre?

Soha nem gondoltam semmilyen sikerre. Mindig csak arra gondoltam, az a szándék vitt előre, hogy jó kolléganőkkel, minél több magyar családhoz - itthon és külföldön – eljuttassuk azokat az értékeket, amitől hitem szerint jobb lesz, szebb lesz a gyerekek, a családok élete.

Mely országokban vagytok jelen?

A Kárpát-medencében a határainkon túl, magyarlakta területeken számtalan helyen működnek Ringató foglalkozások. Így a Felvidéken, Erdélyben, a Vajdaságban és a Mura-vidéken, de ott vagyunk a Kárpátokon túl, Moldvában is. Távolabbi európai országokban: Angliában több városban is, Csehországban, Ausztriában, Svédországban, Belgiumban, Spanyolországban, Németországban, Franciaországban. Ezeken a messzi vidékeken talán még fontosabb a magyar szó, a magyar ének...A Ringatóval nemcsak a saját zenei kultúránkat közvetítjük, hanem erősítjük a magyar nyelvet, az identitást. Meg kell becsülnünk, ami a sajátunk.

Mi adta egyébként a Ringató ötletét, egy teljesen új vállalkozás minden kockázatával?

A Ringató nem vállalkozás, legalábbis gazdasági értelemben nem az. A kolléganőim nem az alkalmazottjaim. A Ringató foglalkozásvezetők egy erős baráti, szakmai közösséget alkotnak, együtt dolgozunk Kodály Zoltán és Forrai Katalin tanítása nyomán a zenei nevelésért.

A gondolatot éppen Kodály zenepedagógiai elvei adták, hogy a zenei nevelés a családban, az édesanya tájékozottságával, igényességével kezdődik. Mi az édesapákban, nagyszülőkben is nagyon hiszünk! A zenei, pedagógiai munkámban minden, mindennel összefügg. Csak éppen a gyerek életkorát kell figyelembe venni és jól ismerni. Nem mindegy, hogy egy kisbabával, tipegővel, óvodással iskolással vagy felnőttekkel foglalkozunk. A kiindulási pont mindig azonos: örömet, élményt szeretnénk adni a művészet eszközeivel, alkalmazkodva az adott helyzethez, csoporthoz.  

Tegyünk egy kis visszatekintést, milyen szakmai tapasztalatok előzték meg, és kik voltak a nagy mesterek?

Nagyon sok jó tanárom volt, de a mestereim közé sorolnám a művészet különböző területein működő oktatóimat, egykori tanáraimat és nemcsak zenészeket, de mesterként említeném a egykori kollégáimat, kolléganőimet is. Klasszikus zenészeket és népzenészeket, kiváló karvezetőket. Sokan voltak körülöttem, akiktől példát láthattam emberségre, akiktől felnőttként pedagógusmesterséget tanulhattam.

Amit mindenképpen el kell mondanom, ha visszatekintésről van szó, hogy nagyon nyugodt, derűs gyerekkorom volt. Egyszerűen éltünk és nagyon boldogan. A szülők mindig az első és a legfontosabb mesterei a gyerekeknek. Nagyszerű zenei általános iskolába jártam Komlón. Az ott eltöltött 8 év meghatározó volt számomra. Tóth Ferenc tanár úr énekórái, kóruspróbái a mai napig elevenen élnek bennem, a hétköznapok csodái voltak ezek. Örök élményt jelentenek számomra az általános iskolai és középiskolai magyarórák, ahogy a pécsi évek alatt Tillai Aurél tanár úr kóruspróbái, a fellépések, utazások is. Hasonlóképp élményként hordozom magamban Kígyós Sándor szobrászművész esztétika óráit. Szép emlék a közös munka Szabadi Miska bácsival, aki Szekszárdon a Bartina Néptánc Együttes vezetője, koreográfusa volt, de ide sorolom Marosi Julianna népdalénekessel eltöltött sok időt, éjszakába nyúló nagy beszélgetéseket, énekléseket. A boldogító emlékek sora szinte végtelen… Jó érzéssel gondolok vissza azokra az évekre, amikor közösen állítottunk össze egy kétnyelvű tankönyvsorozatot Kismartony Katalinnal, az ELTE docensével vagy oktatófilmeket készítettünk Sugárné dr. Kádár Júlia pszichológussal az MTA Pszichológiai Intézetében a korai anya-gyerek kapcsolat alakulásáról. Aztán a sors úgy hozta, hogy több mint 20 évig dolgozhattam együtt Forrai Katalinnal, Kodály tanítványával, a kisgyermekkori zenei nevelés nemzetközi hírű professzorasszonyával. Ez is, mint oly sok minden, az élet ajándéka volt számomra. Hosszan folytathatnám a sort, hiszen annyi év van már mögöttem, bocsánat hogy nem tudok mindenkit név szerint megemlíteni.

"Zene nélkül nincs teljes ember!" – mondta Kodály Zoltán. Ezek elég erős szavak!

Kodály gondolatait nem bírálhatom. Mindenki eldöntheti a saját ízlése, gondolkodása szerint hogy túlzás-e ez a mondat vagy sem. Én is a magam számára magyarázom úgy, ahogy én szeretném, ahogy én érzem ezt. Lehet, hogy túlzás, de szándékos túlzás, azt gondolom. Kodály egy olyan nevelésfilozófiát, olyan zenepedagógiát teremtett meg ebben a kicsi országban, amit nem sok nemzet mondhat magáénak. Az más kérdés, hogy ez hová jutott mára. Nem a kodályi elvek hibája. Olyan magyar népi zenekultúrát mentett meg és rendszerezett Bartókkal együtt, amire szintén kevés példát láthatunk Európában, de mondhatnám, hogy a világon. Zene nélkül nincs teljes ember? - sokat ad a zene az emberiségnek, azt gondolom. Vagy mondjuk úgy, hogy sokat ad a művészet az emberiségnek. A művészeti nevelés, vagy ahogy Vekerdy Tamás mondja: a művészettel nevelés teszi emberré az embert. Ennek egyik igen fontos eszköze a zene. Nem engedhetjük, hogy a lélek „parlagon maradjon”.

Kiknek és milyen céllal jött létre tehát ez a foglalkozás?

A Ringató foglalkozások a kisgyermekes családoknak szólnak. Úgy is fogalmazhatnék, hogy családi zenei nevelési program, amelyre már néhány hónapos gyerekekkel is lehet érkezni. A felső korhatár körülbelül az óvodáskor kezdete.

A céljaink többfelé ágaznak. Fontos a zenei élménynyújtás, hogy a résztvevő felnőttek és gyerekek átéljék a közös játék és éneklés örömét. A zenei nevelés egyben esztétikai nevelés is. Szépségnek kell megszületnie a foglalkozásokon, sokféle hangulatnak. Mindenekelőtt az érzelmekre hatunk. Mintát adunk a szülőknek, hogy hogyan kezdődhet a családban a legkisebb gyerekek zenei nevelése.

Célunk továbbá, hogy a felnőtteknek megtanítsunk egy könnyen énekelhető dalanyagot. Kedvet ébresztünk az énekléshez, bátorságot adunk, segítünk. Megmutatjuk, hogy együtt énekelni jó, hogy a magyar népdal szép, nem tandallá, leckévé korcsosult valami, hanem öröm. Szeretnénk, ha az éneklés és az énekes játék a családok hétköznapjai részévé válna, otthon tovább élne, amit ezeken az alkalmakon megtanultak. A tanítás, a szelíd meggyőzés tehát a felnőtteknek szól, nem a kisgyerekeknek.

Hogy zajlik egy alkalom, és hogyan lehet csoporthoz kapcsolódni?

A foglalkozásokra nem kell bejelentkezni, bármikor lehet csatlakozni, a honlapon helyszínenként hirdetjük - https://ringato.hu/helyszinek-foglalkozasvezetok

A Ringató foglalkozások jól átgondolt módszertan szerint építkeznek, zenei szempontból képzett, szépen éneklő, hangszeren játszó foglalkozásvezetők várják a gyerekeket és a szülőket. A rendszeresen működő foglalkozások - a hagyományos Ringatók - általában 30 percesek. Ettől eltérő lehet a színpadi, koncertszerű Ringató vagy pl. a hétvégi, ünnepi vagy "apukás" Ringató

Nem a gyerekek megtanítása, nem a fejlesztés a cél! Mindenekelőtt a felnőttekben szeretnénk kedvet ébreszteni az énekléshez.  Segítséget, bátorítást adni, útmutatást az értékes zenei anyag válogatáshoz. Természetesen emellett célunk még, hogy a gyerekek művészeti, ezen belül a zenei nevelése elkezdődjön, érzékennyé, fogékonnyá váljanak a zene, a művészetek iránt. Ezért élő énekszóval, mondókákkal, dajkarímekkel, hangszerjátékkal vesszük körül őket, és ha kedvük van, bekapcsolódhatnak az ölbéli játékokba is.

Szeretettel várunk a Ringatóra már néhány hónapos gyerekeket és minden olyan anyukát, apukát, nagyszülőt, aki szívesen énekel, játszik együtt a kicsinyekkel, oldott, szeretetteli légkörben.

Örömmel látunk mindenkit, aki maga is úgy érzi, fontos az, hogy a művészet eszközeivel neveljünk, aki szívesen énekel, bővíti a dalkincsét, vagy éppen önmaga bátortalan az éneklésben és segítségre, vagy az énekléssel kapcsolatban kialakult gátlásainak feloldására vágyik egy közösségben.

 Munkásságodat számos elismeréssel, díjjal jutalmazták már, legutóbb 2021-ben megkaptad a Magyar Örökség Díjat.

Az elismerés mindig jólesik. Álszerénység lenne azt mondani, hogy nem örültem a Magyar Örökség Díjnak, de azt mindig hozzá is teszem, hogy ez a díj egy egész közösségé, nem egyedül az enyém. Kiváló Ringató foglalkozásvezető kolléganőkkel dolgozom együtt, mindannyiukat megilleti a kitüntetés. A tanítványaim, kolléganőim ragaszkodása, bizalma, színvonalas, elhivatott munkája pedig nekem minden díjjal felér. Az az igazi siker, azt hiszem, hogy nagyszerű foglalkozásvezetőkkel képviselhetem mindazt, ami számomra a művészeti nevelésben fontos. Nem gondolom azt, hogy a zenei nevelés az egyetlen út a gyerekek személyiségének formálásában, de hogy egy biztos és jó út, az mély meggyőződésem.

Jelenleg 149 foglalkozásvezető tartozik a Ringató „családhoz”. Hogyan tudtok ennyien együttműködni?

A Ringató hálózata sokszínű. Sokféle végzettséggel, különböző világnézettel, más-más temperamentummal, és ez így van jól. Amiben egyformák vagyunk, az a zenepedagógiai értékrend, az a módszer, ahogy dolgozunk a foglalkozásokon. Ehhez teszi hozzá mindenki a saját személyiségét. Senkitől nem várom el, hogy engem utánozzon. Nincs mindenkinek zenei vagy pedagógus diplomája, de mindenki jó zenész, érzékeny a művészetekre, megbízható, kiváló ember. Állandó kapcsolatban vagyunk egymással a világhálón, kialakítottunk egy virtuális tanárit. Folyamatosan tanulunk, segítjük egymás munkáját, továbbképzéseket tartunk. Évente több rendezvényen, szakmai napon személyesen is találkozunk, nyolcvanan, százan vagy többen. Ilyenkor mindig előfordul, hogy vannak néhányan, akik még "élőben" nem találkoztak, de mindent tudnak egymásról. Érdekes helyzetek ezek, sokat nevetünk ilyenkor.

A lányod is melletted, veled dolgozik...

Az tényleg kiváltság számomra, hogy a lányommal, Gáll Viktória Emesével, a Borsi mesék szerzőjével is együtt dolgozhatom ebben a közösségben és a könyvkiadásban. A technikai feladatokban, programozásban, webshop működtetésében, a számtalan tanfolyam adatbázisának kezelésében pedig a fiam, Gáll Tamás segít igen sokat. Vele indítottuk az első ringato.hu oldalt éppen 20 éve. Ujvári Klári kolléganőm Ringató foglalkozásokat is vezet, de mellettem áll a kolléganőkkel elengedhetetlen kapcsolattartásban. Rengeteg a levelezés, mindenféle üzenet, telefonhívás, nem tudnék mindenre egyedül reagálni. Külön kiemelem, hogy Andrejkovics Kati, kommunikációs, marketinges munkatársunk mindenben igazi, nélkülözhetetlen emberünk. Hihetetlen teherbírással, türelemmel és derűvel, nehéz, komoly feladatokat lát el. Többen mellém szegődtek az évek során, de Kati volt az egyetlen, aki kitartóan dolgozik velünk már több mint 10 éve. Hálával és szeretettel gondolok ennek a "nagy családnak" minden tagjára. 

Hogyan lehet foglalkozásvezetővé válni és kiket vártok?

ringato.hu oldalon mindig megtalálhatók az aktuális tanfolyamok. Ringató módszertani tanfolyamot évente egyszer tartunk általában nyáron. Ezek jelenléti képzések, öt napon keresztül folynak. Alapos gyakorlati és széleskörű elméleti, művészetpedagógiai tudást igyekszem átadni a résztvevőknek. A Ringató közösséghez alkalmassági vizsgával lehet csatlakozni.

Olyan jelentkezőket várunk, akik kifejezetten azért szeretnék elvégezni a tanfolyamot, mert a Ringató hálózathoz szeretnének csatlakozni, védjegyhasználók szeretnének lenni.

Ringató foglalkozásvezetőnek olyan kolleganőket keresünk:

  • akiknek megfelelő zenei képzettségük van, biztosan, tisztán, kifejezően énekelnek,
  • jól artikulálva, szépen és helyesen beszélnek,
  • jó az előadókészségük, a kapcsolatteremtő- és szervezőképességük,
  • biztosan tudnak kottát olvasni, valamilyen hangszeren (de furulyán mindenképpen) játszanak,
  • fogékonyak a művészetekre, akik gyakorlottak az éneklésben,
  • jártasak a népdaltanításban, és képesek arra, hogy meggyőző erővel tudják átadni a foglalkozások zenei anyagát, akik maguk körül éneklő közösségeket tudnak kialakítani,
  • elhivatottan, odaadóan tudnak a zenei nevelésért dolgozni,
  • felsőfokú végzettséggel rendelkeznek, nem feltétel a pedagógus végzettség,
  • akik rendszeresen használják az internetet, és időt tudnak fordítani arra, hogy az ország különböző pontjain működő kolleganőkkel ilyen módon is kapcsolatot tartsanak.

Innen még hová lehet fejlődni, milyen terveid vannak rövid-, hosszú távon? 

Ringató foglalkozásokat már évek óta nem tartok, csak utódokat nevelgetek.

Írni szeretnék, könyveket kiadni és tanítani, tanítani... Talán néhány tanfolyam még belefér az erőmbe.

Itt fontos megemlítenem, hogy az idei Anyák napi Ringató foglalkozásunkon találkozhatnak a Három Királyfi Három Királylány Mozgalommal is, amikor május 4-én a Millenárison – és országosan több helyszínen - pontban 11 órakor a Gyereket a magasba eseményük kapcsán levegőbe emelik gyerekeiket a családok.

Az interjút Pálfay Erzsébet a Mozgalom alelnöke készítette.

TÁLENTUM | 2024.04.29.

Előző oldalra »  •  Főoldalra »

Támogass bennünket!
Három Királyfi, Három Királylány Alapítvány
Bankszámlaszám: Magnetbank 16200199-11531241-00000000

Aktualitásaink

Még több

Interaktív

Index

Névmutató a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom sokoldalú tevékenységéről

0-9ABCCsDEFGGyHIJKLMNNyOÖPRSSzTUÜVZ

Videó galéria

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Elfogadom az adatvédelmi szabályzatot!